Beste bezoeker,

Schrijf je nu in voor de tips en weetjes over groslijsten

Page content

Advies groslijstsystematiek

“Een groslijst-systematiek ontwikkelen in een halve dag, kan dat?”

Ik weet het, een halve dag is kort. Toch zul je zien dat we na een workshop van een halve dag 80% van jullie groslijst-systematiek hebben staan. Deze standaard aanpak heb ik de afgelopen 2 jaar verfijnd bij gemeenten zoals Amsterdam, Dordrecht, Veenendaal, Enschede en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Mijn naam is Leen Valk en ik heb me volledig gespecialiseerd in het ontwikkelen van groslijstsystematieken en prestatiemetingen voor gemeenten, waterschappen en provincies. De groslijsten en prestatiemetingen hebben betrekking op werken en ingenieursdiensten in de infra en bouw.

Zowel tijdens de 5 jaar die ik bij CROW heb gewerkt als in de tijd die ik als projectleider van infra-werken bij de gemeente Ede heb gewerkt, heeft de vraag mij bezig gehouden hoe de prestaties van aannemers gestimuleerd kunnen worden én hoe overheden zo gemakkelijk mogelijk de beste aannemer kunnen selecteren.

“Voorkom dat je dezelfde fouten maakt als ik”

Groslijstsystematieken waren tot voor kort onontgonnen terrein. En ja, ik heb ook mijn leermomenten gehad bij het ontwikkelen en implementeren van pretatiemeten en groslijsten. Doordat ik inmiddels dagelijks met groslijsten en prestatiemeten bezig ben,2, heb ik de meeste beginnersfouten wel gemaakt, jullie kunnen in een halve dag leren waar ik jaren voor heb geëxperimenteerd.

Dit gaat er vaak mis bij groslijstsystematieken:

  • Groslijsten worden verkeerd gekozen en verkeerd ingedeeld
  • Er wordt niet nagedacht over het gewenste aantal bedrijven op de groslijst
  • Men kent de jurisprudentie niet en gebruikt daardoor verkeerde selectiemethoden
  • Prestatiemeten wordt niet op het juiste moment ingevoerd
  • Gewogen loting wordt ondoordacht ingezet
  • Kleine bedrijven worden onbedoeld benadeeld

Het programma: Een groslijst-systematiek in 10 stappen

  1. Welk type bedrijven hebben de voorkeur? (MKB, Lokaal, Duurzaam, Kwaliteit, Klanttevredenheid etc.)
  2. Voor welke opdrachten hanteer je groslijsten en hoe deel je ze in?
  3. Hoe integreren we prestatiemeten in de groslijst-systematiek?
  4. Hoe selecteren we 1, 3, 4, en 5 bedrijven?
  5. Hoe komen bedrijven op groslijst?
  6. Hanteren we een wachtlijst/reservelijst?
  7. Wanneer en hoe verwijderen we bedrijven tijdelijk van de groslijst?
  8. Hoe gaan we om met ‘niet standaard’ opdrachten binnen een groslijst?
  9. Hoe zorg je voor een ‘vloeiende’ overgang naar de nieuwe systematiek?
  10. Welke geschiktheidseisen stellen we aan bedrijven?

Het aanbod:

  1. Om snel beslissingen te kunnen maken heb je 3 tot 6 mensen nodig. Gezien de impact is er vaak een afdelingshoofd bij, een of meerdere projectleiders en een inkoper.
  2. Van tevoren stuur ik een lijst met vragen, zo denken jullie alvast na en krijg ik de juiste input.
  3. We nemen een ochtend of een middag en met een paar korte pauzes ontwikkelen we in 1 dagdeel van 9 tot 12:30 of van 13 tot 16:30 jullie groslijstsystematiek voor zeker 80%.
  4. Na afloop werk ik de sessie uit tot een advies en een lijst met de nog te beantwoorden vragen en de te nemen acties om de groslijst-systematiek verder uit te kunnen werken.
  5. Eventuele extra overleggen of het uitwerken van het advies naar een definitief document wordt aanvullend verrekend op basis van werkelijk bestede tijd.

De prijs:

De prijs voor de workshop en het advies bedraagt €2880,-* Excl. BTW. Dat is inclusief voorbereiding, het opstellen en het bespreken van het advies, incl. reiskosten .

*Eventuele extra overleggen of het uitwerken van het advies naar een definitieve groslijst-systematiek wordt aanvullend verrekend op basis van werkelijk bestede tijd. Meestal is dat nog ongeveer een dag werk tegen een uurtarief van €120,-. Jullie zijn dan echt helemaal klaar en kunnen zo publiceren en aan de slag.

 

Ook een groslijst-systematiek ontwikkelen? Vul hieronder het formulier in of bel Leen Valk op 06-40195832